M/S Draga, SDKR
Draga är ett klassiskt Stock-holmsfartyg. Hon byggdes åt Bolinders motorfabrik 1917 och hade då en tvåcylindrig Bolindermotor. Hon brukades bl a som demofartyg för att visa förbränningsmotorns förträfflighet jämfört med ångmaskinen.
xxx1930 övertogs hon av Cementa och gick under 30 år med kalk till Cementas fabrik på Liljeholmen under namnet Oaxen Beta. Just det, oftast från Oaxenbrottet söder om Södertälje. Parallellt funge-rade hon som isbrytare och blev känd för att kunna konkurrera med den stora isbrytaren ”S:t Erik” när det gällde tuffa isbrytningar.
xxx1960 övergick hon till Jehanders med uppgiften att dra gruspråmar – ända upp till 6 st, 30 m långa.
xxx Hon ”pensionerades” runt 1985 för att byggas om till fritidsskepp. Hon är nu färdig-restaurerad och fungerar
som bobåt, konferenslokal, sommarstuga och lyxigt fritidsskepp, allt i ett.

Fakta om Draga
Byggmaterial: Stål
Byggår: 1917

Storlek: 113 bruttoton.
Längd över allt: 25 m.
Längd i vattenlinjen: 23,6 m.
Bredd: 6,86 m.
Största djup: 2,80 m (2,60 m medtomma ballstattankar).
Motor: Scania DS 14, 450 hkr
Elverk: Scania DS 11, 55 kW
Ekonomisk marschfart: 8 knop

Användare
Hilding Keussen
0708-800 858
Hilding.Keussen@actia.se
Österängsvägen 40 B
182 47 Enebyberg

Patrik Keussen
patrik.keussen@cleardesk.se
076-165 89 89

H o P Keussen
Hilding och Patrik Keussen

 

Draga

Överst. Draga för ankare vid Sandhamn. Nedan t v: Draga vid Stenportens naturreservat (rekommenderas).