M/S Crusco, SLMZ
Crusco ritades av Harry Becker. Tanken var att hon skulle utföras i alluminium, Men paret Sven och Dagny Nylander valde att bygga henne i betong (ferrocement), då det på sjuttiotalet var ett nytt, spännande och hållbart material som introducerades på flera håll i Sverige.
xx Sven och Dagny byggde Crusco på Lidingö under åren 1974-80. Crusco användes flitigt av paret som varje år tog sig en tur till Helsingfors, där Sven var hedersmedlem
i Helsingfors segelklubb. Kungliga Motorbåt Klubben (KMK), Lidingö segelsällskap (LSS) och Union Internationale Motonautique (UIM) var andra
klubbar där både Dagny och Sven aktivt deltog.
xx Crusco användes i många olika sammanhang, bl.a hade Dagny matlagningskurser ombord. Crusco var ofta med i Lidingö runt-tävlingarna som "målbåt". Ombord fanns alltid
ett piano då paret hade stort intresse för musik, främst opera. 2001 övertogs skeppet av Lotta Rajalin som gav Crusco en ny hemmahamn: HFF- kajen.
xx Efter 13 år, alltså 2014, lämnar Lotta över till Cruscos nya ägare Felix Melin

Fakta om Crusco
Byggmaterial i skrov: Betong
Byggår: 1974 -1980

Storlek: 74 bruttoton.
Längd över allt: 19.8 m.
Bredd: 6.1 m.
Största djup: 1,8 m.
Motor: Scania DS 11,
på 200 hkr
Elverk: Onan
Ekonomisk marschfart: 7 knopx

Användare:
Melin, Felix
073-575 17 79xxfelixmelin@gmail.com


Felix Melin

. Crusco
Överst: Crusco så som skeppet såg ut ursprungligen.
Därunder: Crusco vid HFF-kajen