T/B Björnen, SGHD.
Byggdes 1953 på Kockums i Malmö. Björnen konstruerades runt en tripleångmaskin från ett brittiskt krigsskepp byggt 1941. Maskinen var på hela 800 hkr och propellern 3 m i diameter.
xxxHan byggdes för Malmö Bogsering, men köptes av Holmens Bruk 1959, och gick som isbrytare och timmer-dragare med Hallstavik som hemmahamn.
xxxBjörnen blev Sveriges sista ångdrivna bogserbåt i kom-mersiell drift, men var otroligt dyr att köra. Bara att elda upp ångpannan tog ett dygn och 20 kubik olja. Björnen gjorde sitt sista kommersiella dagsverke 1982. Ångmaskinen togs ur, och finns nu hos Rubens Maskinhistoriska samlingar i Götene.
xxxBjörnen fick då en modern motor och modernare profil med dubbla skorstenar och kraftigt modifierad styrhytt. xxxNuvarande ägaren har återskapat den tidstypiska ångbåtssilhuetten med nytillverkad skorsten, mast, ventilatorer, och renoverad styrhytt. Allt efter original-ritning. Däckshuset förlängdes med stor hänsyn till fartygets linjer.
xxxBjörnen har en unik och i stort sett helt bevarad originalinredning med mycket fina trä- och mässingsdetaljer.

Fakta om Björnen
Byggmaterial: Stål
Byggår: 1953
Storlek: 185 bruttoton.
Längd över allt: 27 m.
Bredd: 8 m.
Största djup:3.60 m.
Motor: Cat 343, 437 hkr
Elverk: 5 kW
Marschfart: 5 knop

Användare:
Ola Lax
070 949 51 95
ola@olalax

Ola Lax
Ola vid ratten på på Björnen

Björnen vid kaj

Ovan: Björnen vid Hammarbykajen.
Nedan: Björnen någon gång på 70-talet, bolmande rök från sin kraftfulla ångmaskin.

Björnrn bolmande